不安定な口、逃走する耳、穴
An unstable mouth, an ear wandering, a hole
2020

Past exhibition;
"404 Near Nowhere Newtopia", 2020, @Gallery LE'DECO





Not all the words born inside one body are spoken. At the same time, not all the words given to one body are heard. As in the case of Dissociative Disorder (DD), there are multiple speakers inside a single person. In addition, in some cases of autism the person can cut off the surrounding conversations and detach them as noises when concentrating. Out of nowhere, a mouth narrates things that are unexpected, ears arbitrarily close themselves, and one never knows who is talking and for what.

Inside the work, “mouth” (two of the sculptures), which is an FM transmitter, there continues a fitful energization on the top of the pedestals (*1). Although each one is in charge of male and female voices respectively, they are organized as if a single mouth has been decomposed: as if what used to be a single speaker has been torn into two (*2). Therefore, only the fragments of narrative are spoken from “mouth”. Also, “ear”: an FM receiver wandering precariously with his organs untidily exposed, can only catch words from the closest transmitter due to the characteristic of the FM transmission system. In the end, it is the “hole” on the wall, where the words, once having been spoken from “mouth” and partially received by “ear”, are delivered.


*1 The link between the height of pedestal seen in monuments (or sculptures) and the sense of masculinity (penis) is mentioned in Corinna Tomberger, The Counter-Monument: Memory Shaped by Male Post-War Legacies, p224-232, 2010, Palgrave Macmillan, London. James E.Young occasionally cited in this thesis contrasts typical monuments erected with height which seek to maintain their eternity, with “counter-monuments” : the ones that attempt to go underground, and are likely to vanish in the future (feminine form).

*2 Within the work, the rational and coherent narrative is compared with fragmented and randomly attached narrative from the view of paranoia/schizophrenia, and at the same time, the potential superiority of the speaker in the speech-and-listen relationship has shed light on. The overall structure shares themes with the problem of height on *1.

*2 There are numerous articles related to decomposition of self and its representation. This work especially cited Moorjani Angela, Aesthetics Of Loss And Lessness, 1992, Palgrave Macmillan UK, Gilles Deleuze and Anthony Uhlmann, The Exhausted, 1995, The Johns Hopkins University Press, based on Samuel Beckett methodology.


 一つの身体に生まれた全ての言葉が、発話されるわけではない。同時に、一つの身体に与えられた全ての言葉が、聴取されるわけではない。解離性障害においては、一人の人間の中に複数の話し手が存在する。またある種の自閉症者は、一つのことがらに集中することによって周りの会話を遮断し、騒音(いわゆるノイズ)として自分から切り離すことができる。ふとした瞬間、口は自分の思ってもいなかったことを語り、耳は勝手に塞がり、気がつけば常に、誰が、何のために話しているのかわからない。 

作品内において送信機となる二つの彫刻、“口”は高く建てられた台の上で(*1)、通電/断線を繰り返している。それぞれ男性の声、女性の声を担っているが、一人の人間の口をバラバラにしたように -まるで以前は一つの主体(*2)だったものが、解体されてしまったかのように- 作られており、実際には途絶え途絶えの、断片的な言葉だけが発話される。また内部をだらしなく垂らし、ゆらゆらと逃走する受信機 ”耳”は、FMという通信方式の都合上、近くにある一つの”口”からしか音を拾うことができない。”口”によって断片的に発話され、”耳”によって断片的に聴取された話が最後に漏れ聞こえるのは、壁に開いた”穴”からである。




*1 モニュメント(もしくは彫刻)における台 -高さ-と、男性性(男根)との紐付きについては、Corinna Tomberger, The Counter-Monument: Memory Shaped by Male Post-War Legacies, p224-232, 2010, Palgrave Macmillan, London に記述がある。本文で参照されている James E.Youngは、既存の地面から高くそびえ立ち、恒久性を維持しようとする性質の彫刻に対して、むしろ地中に潜り、ゆくゆくは消えていくような性質のもの(feminine form)をcounter-monumentの一例として対比している。

*2 本作品では、論理的で一貫した話/切り離され断片的にまた再接続される話 を、パラノ/スキゾという観点から対比すると同時に、発話と聴取の関係における発話者の優位性について焦点を当てる。この構図は*1の高さの問題とも重複している。

*2 主体の解体とその表象についての記述は無数に存在するが、本作ではベケット論を起点に Moorjani Angela, Aesthetics Of Loss And Lessness, 1992, Palgrave Macmillan UK また、Gilles Deleuze and Anthony Uhlmann, The Exhausted, 1995, The Johns Hopkins University Press を参照した。



Materials: Mixed media
Form: Installation
Size: Variable